LeoVegas lämnar in ett formellt klagomål till Europeiska Unionen

Svenska mobilcasino operatören LeoVegas, säger att dess resultat för andra kvartalet har överträffat förväntningarna, medan företaget tar upp sin kamp mot Italiens nya förbud mot spelreklam. Operatören LeoVegas har lämnat in ett formellt klagomål till Europeiska Unionen (EU).

Reglerna, som omfattar ett generellt förbud mot all spelannonsering och sponsring inom Italien, har varit föremål för kritik och motstånd från spelbranschen.

Den italienska regeringen har dock stått fast utan att föra någon dialog om klagomålets värdighet.

2018 är ett bra år för LeoVegas

LeoVegas släppte en tidig förhandsgranskning av sin skatterapport i veckan och meddelade glatt att dess intäkter sannolikt skulle hamna runt 15 miljoner euro i intäkter. De officiella siffrorna har redan släppts i skrivande stund.

Företaget sa att dess marknadsföringskostnader uppgick till cirka 30 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 35% av intäkterna för andra kvartalet. När LeoVegas släppte sin rapport för första kvartalet i våras, sa det att dess marknadsföringsutgift sannolikt skulle överstiga 42.3% av intäkterna som företaget spenderade i 2017.

LeoVegas VD Gustaf Hagman sa att företagets ” datadrivna marknadsföringsmodell fungerar så att vi bara investerar om vi ser tillräckligt bra avkastning i våra marknadsföringskanaler.” Denna modell indikerade att galenskapen av rivalers marknadsföringsinsatser under 2018’s FIFA VM innebar för LeoVegas att inte annonsera i vissa kanaler på grund av den låga avkastningen, vilket i sin tur ledde till en betydligt högre EBITDA än förväntat.

Nu går man emot Italiens regering

Återigen har alltså LeoVegas lyckas hamna i nyheterna då företaget lämnat in ett formellt klagomål till Europeiska kommissionen (EG) om Italiens planer på att förbjuda all spelannonsering och sponsring. LeoVegas hävdar att reklamrestriktionerna i den italienska regeringens så kallade dekret om värdighet strider mot EU:s regler om medlemsstaternas förmåga att begränsa handeln med varor och tjänster.

LeoVegas Niklas Lindahl som har hand om de operativa i Italien, som även har pratat öppet med Luigi Di Maio över reklamförbudet, sade att företaget lämnat in sitt klagomål eftersom Di Maio inte ville acceptera en demokratisk konfrontation med lokala spelaktörer i branschen.

Lindahl tillade att LeoVegas är fast besluten att visa Di Maio att reklamförbudet inte respekterar europeiska lagar och framför allt inte skyddar, utan snarare utsätter italienarna för en större sannolikhet för spelberoende beteende genom att kanalisera dem mot obehöriga onlineoperatörer.

Oavsett fördelarna med LeoVegas argument verkar det osannolikt att EG kommer att ingripa, eftersom det effektivt har tvättat sina händer för att störa medlemsstaternas åtgärder när det gäller spelverksamhet inom sina respektive gränser.

Italien och Sverige

Utskott i Italiens deputeradekammare sitter för närvarande och drar igenom ungefär 1,000 föreslagna ändringar i dekretet, med en omröstning om den slutliga texten planerad, varefter den färdiga produkten kommer att vidarebefordras till hela kammaren för vidare diskussion.

Intressant nog kommer detta inte långt innan det är dags för Sverige att lätta på lagarna inom dess gränser vad gäller spelmonopolet. Detta visar tydligt på vart Leovegas kommer ifrån och utfallet kan mycket väl vara ett exempel på hur vi i framtiden kommer se hur regeringar i diverse EU-länder hanterar diverse spellagar och hur casino leverantörerna behandlas.

Det återstår att se men till dess är det bara att hålla ögonen öppna för fler nyheter.