Svenska spelmyndigheten upptagen med att utfarda fler spellicenser

Svenska spelmyndigheten upptagen med att utfärda fler spellicenser

När den nya spellagen trädde i kraft i Sverige den 1 januari 2019 så blev alla spelbolag tvungna att ansöka om spellicenser för att få vara verksamma på den svenska spelmarknaden och på så vis kunna marknadsföra sina tjänster och produkter för svenska konsumenter. Redan under november förra året så hade en hel del spellicenser godkänts som trädde i kraft i början på detta år.

Nu kan Spelinspektionen meddela att runt 116 spellicenser har utfärdats åt spelbolag där alla dessa är för nätcasinon som vill vara verksamma i Sverige. Andra spellicenser, runt 44 styck, är åt spelbolag som vill hålla i fysiska casinon och/eller vadhållningsbyråer.

En sak att ha i åtanke angående antalet spellicenser utfärdade åt spelbolag är att många av dessa är flera olika slags spellicenser som samma spelbolag ansöker om: ett för nätcasino, ett för lotteri (bingo), och ett för vadhållning (betting/odds).

I och med högt antal aktiva spelbolag i Sverige numera så har även konkurrensen ökat vilket har lett till, vad många upplever, mycket oönskad casinoreklam i fysiska rummet såväl som på virtuella utrymmen som radio, TV, och internet.

Detta ledde till att Sveriges civilminister Ardalan Shekarabi föreslog att casinooperatörer skulle ta ansvar över sin egen reklam och marknadsföra med måttlig mängd och om de inte lyckats med detta så kommer den svenska regeringen att kliva in.

Så har andra länder hanterat all reklam för nätcasinon

Andra länder har tagit vid kraftfullare tag om all reklam för onlinecasinon som i Sverige har irriterat många konsumenter. Exempelvis Italien har förbjudit all reklam för hasardspel vare sig det rör om nätcasinon, fysiska casinon, lotto, betting, och även bingo. Även sponsorer har förbjudits att marknadsföra om att de stöttar olika spelbolag.

En chans finns att Sverige kommer att följa en liknande väg som Italien redan har tagit för att kunna begränsa mängden spelreklam som de svenska medborgarna utsätts för dagligen. Till och med under olika spelevenemang kan det komma att förbjudas att reklam för olika vadhållningssidor får framföras framför tittarna.

Många analytiker menar dock på att detta kommer att leda till motsatt önskat resultat. Det finns en fin balansgång mellan för mycket reklam och inte tillräckligt med reklam för att hjälpa industrin att växa för att kunna skapa ett scenario där det varken skadar potentiella konsumenter eller spelbolagen.

Den som lever får se hur det blir i framtiden med all reklam i Sverige.