nightrush och turbico

Populära nätcasinon Nightrush och Turbico tackar för Sverige

Spelbolaget till moderbolag Bethard Group Limited bedriver flera nätcasinon på flera stora digitala spelmarknader inklusive den i Sverige med hjälp av utfärdade svenska licenser från Spelinspektionens – Sveriges officiella spelmyndighet som övervakar och utfärdar licenser samt bestraffar de som inte kan sköta sig.

Nu framkommer det från annonsnätverkssidan AffiliateRush – som bland annat annonserar åt spelsidorna Turbico och Nightrush (som i sin tur ägs av Bethard Group Limited) – att dessa två sistnämnda nätcasinon har lämnat den svenska spelmarknaden för casinospel på nätet. Det innebär att du som svensk spelare inte längre kan registrera dig, hämta välkomstbonusar och/eller spela hos varken Nightrush eller Turbico.

Den stora frågan som alla har på tungan är varför både Nightrush och Turbico har kastat in handduken i Sveriges digitala spelmarknad. Svaret är kortfattat talat redan nu: det är lite komplicerat.

Vad kan orsakerna vara bakom den svenska digitala spelmarknadsavgången för Turbico respektive Nightrush?

Flera sammanflätade faktorer har påverkat beslutet för Turbico och Nightrush att lämna den svenska spelmarknaden. Först och främst kan en faktor spåras hela vägen tillbaka till den 26:e juli 2019 när Bethard Group Limited fick en varning och en sanktionsavgift för att ha erbjudit vadhållning på sporter där majoriteten av deltagarna var underåriga (yngre än 17 år gammal).

I och med detta så överklagade Bethard Group Limited till Förvaltningsrätten vilket ledde till ett ändrat sanktionsbelopp från tidigare 2 500 000 SEK ner till ”endast” 400 000 SEK i sanktionsavgift för moderbolaget. Det beslutet verkställdes i samband med den slutgiltiga fastställda domen från Förvaltningsrätten den 1:a april 2020. Sanktionsavgiften blev därmed fyra gånger lägre än vad Spelinspektionen hade yrkat. Dock var det fortfarande en sanktionsavgift för Bethard Group Limited.

Andra sammanhängande faktorer är troligen att sedan den andra juli 2020 så får spelsidor i Sverige (nätcasinon och digitala bettingsidor) erbjuda max 100 SEK i monetärt värde i välkomsterbjudanden åt nya svenska spelare. Dessutom gäller även max ett välkomsterbjudande per spelare oavsett hur många olika det finns att välja från.

Med tanke på hur mindre lukrativt den svenska digitala spelmarknaden då blivit trots liknande fasta kostnader för marknaden så är det inte osannolikt att anta att det var drivande faktorer för avgången för Nightrush och Turbico från den svenska digitala spelmarknaden.

Det finns fortfarande andra aktiva bettingsidor och spelsidor i Sverige under Bethard Group Limiteds varumärkesparaply: Bethard, Scandibet, Fastbet, TurboVegas, med flera. Framtiden kommer att utvisa huruvida dessa nätcasinon kommer att göra en comeback på den digitala spelmarknaden i Sverige eller om detta är kistans sista spikade spik.